TOPlist

"The Sheik" - hollywoodský film

autor: Tereza Frisová

Odjakživa mě fascinuje nádhera orientální kostýmů. Často snívám o nádherných kostýmech šitých přímo na míru pouze mně. Je to už delší dobu, co přemýšlím, že bych nějaký kostým zkusila ušít sama. Nejen proto, že orientální kostýmy jsou velice drahé, ale i proto, že bych chtěla sama vytvořit tuto překrásnou součást orientálního tance. Zajímalo mě, jak na to. Narazila jsem na hodně zajímavých odkazů, ale nejvíce mě zaujal jeden v angličtině psaný článek o historii orientálních kostýmů. Jaké kostýmy si dnes oblékáme, je založeno na tom, co si myslíme, že bychom si měli oblékat. Je to dáno mnoha detaily tvořenými postupně od časů němých hollywoodských filmů z dvacátých let po moderní orientální tanečnice na Blízkém východě. A jako všechny ve světě, i tento trend se časem mění. Neexistuje jednoduše jediný "správný" bellydance kostým. Tak jako se mění "všední" móda, mění se i móda orientálních kostýmů, ale zítřejší trendy nejsou o nic víc správné než ty dnešní. (Spisovatel Matthew Bernstein napsal knihu Visions of the East; Orientalism in film, která je sérií esejů v základě vysvětlujících jak jsme se dostali k tomu, kde jsme v našem vnímaní orientálního tance. Je důležité porozumět odkud jsme přišli, abychom si uvědomili, kam chceme jít dál. Bez vědomostí neexistuje svobodné rozhodnutí.) V roce 1921 byl natočen film "The Sheik", v hlavní roli s Rudolfem Valentinem a Agnes Ayresovou, v kterém se žena převlékla za orientální tanečnici, aby se mohla tajné vplížit no arabské společnosti. Její outfit vymysleli v Hollywoodu, s největší pravděpodobností ovlivněni "Flapper fashion" a tanečnicí Matou Hari. To vše bylo také ovlivněno velkým množstvím věcí, jako je například sexulní útlak žen. Filmy a romány potom ukazovaly na ženy, které žily v tehdejším arabském světě. (Ne že by na tom byly dnes o moc lépe.) Nicméně tehdejší tanečnice si neoblékaly kostýmy jako měla Ayresová v "The Sheik", stejně jako tehdejší muži nenosili oční stíny jako Valentino. Přesto se zrodil obraz tanečnice s obnaženým břichem a uvízl v různých formách v podvědomí lidí až do dnešního dne. "The Sheik" a filmy, které ho kopírovaly, viděli lidé po celém světě, včetně Blízkého východu. Noční kluby na Blízkém východě dokonce oblékaly své tanenčice stejně jako ve filmech - zvlášť kvůli pozornosti na penězům turistů ze západu.
The Sheik - hollywoodský film

Jak tedy vypadaly reálné orientální tanečnice v době, kdy byl tento film natočen? Stačí se podívat na fotky z "Chicago world Fair" z roku 1893. Podnikatel jménem Sol Bloom ve svých čtyřiadvaceti letech shromáždil tanečníky a muzikanty z celého Blízkého východu a uspořádal něco jako výstavu. Nejdříve na ní prodělával, to ale jen do té doby, než se mezi lidmi rozkřiklo, že ženy zde nenosí korzety, které bylo v té době povinné nosit. Ačkoli místní farář rozšiřoval zvěsti o skandálu, řada lidí stále toužila vidět ten jev na vlastní oči. Sol Bloom se poté rozhodl využít malého marketinkového triku a nazval to "Belly Dance", což se velice dobře ujalo, přestože pohyby tohoto tance nejsou omezeny pouze na břicho. V té době byla tato fráze velice šokující a zajímavá, mnohem více než "lidové tance" kdy mohly být. Jsou známy dvě egyptské tanečnice a jejich styl oblékaní by měl pravděbodobně být "ten" původní. Možná chcete, aby váš kostým napodoboval nebo vyzařoval vlastnosti určitého stylu, snad aby byl poctou něčemu, co už bylo. Možná ho chcete jednoduše proto, že vám připadá krásný. Pokud se snažíte obléci lidovějším způsobem, napodobujíce reálnou skupinu lidí, je důležité najít si pár základních informací a něco se o nich nejdříve naučit. Hodně egyptských kabaretních kostýmů z osmdesátých a devadesátých let mají své specifické zvláštnosti stejně jako ty z jiných krajů. Tyto kostýmy se odlišují tím, že jsou původem z jiných zemí, etnik, kultur, znají jiné jazyky a uznávají jiná náboženství. Není to pouze jedna skupina lidí. Lidé z Persie nakonec tančí jinak než lidí z Turecka. Jak se říká - jiný kraj, jiný mrav. Tanec se vyvíjel podobně, ale ne všude stejně. Stejné je to s orientálními kostýmy. A proto myslím, že není jednoduché dnes říci, co je správně a co ne. Každý kostým má svou historii, svou cestu věkem lidí. Stejně jako se vyvíjeli sami lidé, vyvíjely se i kostýmy orientálních tanenčnic. Kdo ví? Třeba jednoho dne nastane čas si stanovit nějaká pravidla. To by ale podle mě bylo tak trochu nudné a omezující. Osobně mám ráda lidskou kreativitu a oceňuji každý nápad. A o tom je nakonec přeci i tanec. Člověk musí zjišťovat, co jeho tělo dokáže a snažit se poznávat jeho zákoutí tím, že bude kreativní.
původní oblečení břišních tanečnic